Tomb Raider pod drobnohledem (recenze)

29. března 2013 v 10:21 | Willy |  Tomb Raider

Úvodem
Píše se rok 2013 a hráči se po čtyřech letech zdlouhavého vývoje restartované značky konečně dočkali. Ohlédneme li se zpět, konstatujeme, že série byla příběhově doposud o prozkoumávání dávno zapomenutých prostředí a hledání bájných artefaktů. Hlavní hrdinka s bujnými vnady a sexy oblečkem Lara Croft usilovala o záchranu světa před ničivou hrozbou, kterou se rozumělo ve většině případů ovládnutí magického "šutru" nesprávnou osobou. V této hře je vše naprosto jinak. Lara se k hráčům vrací jako mladičká 21 letá nezkušená dívčina, která právě dokončila studium archeologie a vrhá se spolu se svými kamarády a posádkou lodi Endurance odkrýt bájnou legendu o záhadném ostrově Yamatai a královně Himiko. Po několika dnech plavení na širém moři, expediční loď v divoké bouři ztroskotá. Lara a ostatní členové posádky unikají smrti, když se ocitnou jako trosečníci na skalnatém ostrově zahaleném do tmavých mračen, jež bičují neustálé bouřky. A právě zde přebíráte Laru do svých rukou.

Na hráče čeká vůbec poprvé survivalový příběh, ve kterém budou svědky jedné z největších přeměn. K smrti vystrašenou a vyčerpanou hlavní hrdinku lze velmi dobře přirovnat k postavě Bruce Waynea a jeho počátkům z legendárního filmu Batman začíná. Vzpomeňme na bojácného muže, který i přes fobii z netopýrů nakonec zaujmul jejich podobu a vydal se bojovat za spravedlnost ve městě Gotham City. Věřte, že v případě Lary je tomu principielně velmi podobně.

O restartu a zrození hrdinky
Když restartovali filmového Batmana coby Temného rytíře, pro zaryté milovníky komiksů to už nebyl ten starý dobrý netopýří muž. Pro většinové publikum se však tento příběh stal daleko uvěřitelnější a byl spíše přijat. Příběh nové Lary má nyní zasazen velmi podobné kořeny. Autoři navíc zavrhli původně navrhovaný fantazy koncept hry, kde měla Lara bojovat s obrovitými monstry, mutanty a dalším, a rozhodli se spíše přiblížit trochu více k realitě a uvěřitelnosti.

Moderní trendy
Krvácení či blednutí obrazovky při ztrátě života, jeho automatické obnovování, quick-time eventy, cover systém, sumírování XP bodů, RPG prvky vylepšování dovedností a výbavy patří společně s kamerovou nápovědou mezi současné herní trendy. Tomb Raider rozhodně není žádnou výjimkou. Vše výše uvedené totiž hra zahrnuje. Otázkou však zůstává, jak je vše naservírováno, zejména v jaké hustotě jsou QTE? Jak funguje cover systém? V čem spočívá možnost vylepšování? Mají ve hře RPG prvky vůbec nějaký smysl a praktický užitek?

Je toto skutečně Tomb Raider?
Z hratelné stránky se Tomb Raider velmi podobná vydařeným hrám Batman Arkham Asylum či Arkham City. Funguje však tento model u hry, která nese název Tomb Raider? Nuže myslím, že je čas začít.
Hlavní hrdinka Lara se pohybuje po záhadném ostrově, který je rozdělen do několika částí. Jednotlivé části se zpřístupňují postupem příběhového dějství hry. Každá lokace ostrova je tvořena jakousi více či méně rozsáhlou arénou, která do další části vede většinou jedinou koridorovou cestou. Po těchto tzv. sand-boxových částech hry jsou rozesety základní tábory, skrze niž je možno rychle cestovat, dále vylepšovat svoje dovednosti a zbraně.

RPG prvky
Budete li chtít vylepšovat svojí zbroj, budete muset hledat součástky, které se povalují v hromadě šrotu a harampádí, tj. starých rezavých bednách, skříních apod. Pro vylepšení svých dovedností musíte pro změnu lovit a stahovat z kůže zvěř všeho druhu, a že jí je skutečně dosti.

Hledání pokladů
Pro hledače pokladů je hra skutečný ráj. Po jednotlivých lokacích hry jsou totiž roztroušeny všemožné výzvy např. hledání kešek, hledání deníků, relikvií atp. Veškeré nalezené předměty vám objasňují příběh hry a navíc udělují XP body, určené k vylepšování. Vývojáři šli na hru skutečně chytře. Podobně jako v případě Batman Arkham City je i zde zpřístupnění jednotlivých zákoutí ovlivněno úrovní dovedností, tj. Lara není schopná splnit výzvu např. zapálení několika sošek, protože se k nim jednoduše prozatím nedostane.
V případě, že budete chtít bádat a plnit vedlejší mise, budete muset navštěvovat jednotlivé lokace znovu a znovu. Aby nebylo vše tak stereotypní, vývojáři do hry zakomponovali měnící se počasí, které je samozřejmě závislé na průběhu postupu v příběhu či po dohrání, přesunu z táboru do táboru. Střídání dne a noci v závislosti na čase tedy nečekejte.

Hra postavená ryze na příběhu
Velmi silnou stránkou hry je příběh, který je dobře vystupňován a drží se racionálního konceptu. Americký a Hollywoodský rukopis se však nezapře, a tak se musí hráči častokrát smířit s neskutečnou zdravotní výdrží hlavních aktérů, zejména Lary a jejího mentora Rotha. Tyto scény však na druhou stranu zase umožňují hráči navodit tu správnou atmosféru trosečníka, kdy je potřeba vnímat např. pocit bolesti, vyčerpání či prahnutí po pomstě. Vše je hezky vystupňováno a graduje na konci druhé a závěrečné třetiny hry. Závěrečná třetí část hry pak působí trochu uměle a nataženě.
Co se příběhu a hraní týče, tak ten samozřejmě determinuje vaše počínání v průběhu hry, určuje směr a cestu, tak jak autoři chtějí. Je ale pravdou, že pocit koridoru, jako tomu bylo např. v předešlých dílech od Crystal Dynamics, zde zase tolik cítit není.

O boji
Hra má tři obtížnosti, přičemž ani jedna z nich nepůsobí jako výzva pro ostřílené hráče. Level designer patrně zaspal nebo nerozumí hraní, jelikož ani změnou obtížnosti se ve hře nedostavuje potřeba hledat náboje. Automatické doplňování zdraví pak, tuto skutečnost jen prohlubuje. Podobně jako v sérii Uncharted, je i zde využit systém krytí. Eliminace padouchů je tedy nyní zábavnější. Tvůrci do hry zakomponovali poměrně dobrou inteligenci, tudíž jsou nepřátelé schopni v případě vašeho odhalení vystřelit poplachovou světlici, která přizve posily, utíkat z krytu v případě jejich zamíření, provést krycí palbu pro přesun či vypudit vás z krytu hozením dobře mířeného výbušného koktejlu, který někdy mám pocit, létá i za roh.
Je-li poblíž nějaký nepřítel, Lara se automaticky přikrčí, čímž vás vyrozumí o blížícím se boji. Na vás nyní je, jak se rozhodnete hrát. Někdy můžete využít tichého boje napadením zezadu, odstřelování dobře mířených střel lukem z pozakrytu, nebo rozpoutat peklo pistolí, samopalem či brokovnicí. Zbraně jsou samozřejmě v průběhu hry vylepšovány, zejména jejich účinnost. Za zmínku stojí, že na rozdíl od jiných stříleček jako je např. Uncharted, je v této hře boj značně realističtější. Trefíte li padoucha do hlavy, je rovnou po něm. Naopak, střelíte li ho do nohy, spadne a vy ho můžete nablízko drastickým způsobem dorazit. Nutno dodat, že v mnoha bojových pasážích, závěrečné části hry, jsou na základě dosaženého vylepšení, některé herní scénky velmi podobné akčním filmům jako je Rambo, Terminator, Komando, Predator atp. Kontrast začátku hry, kdy se Lara po zabití prvního člověka div ne sesype, je pozdější část hry tedy pravým opakem. Velký počet zloduchů jako tomu bylo v často zmiňovaném konkurenčním Uncharted však nečekejte. Tomb Raider si udržuje množství přestřelek v rovnoměrném rozpoložení spolu se skákáním a šplháním, hledáním, blouděním a objevováním.

O mocné zbrani se jménem instinkt přežití
Instinkt přežití vám ve hře šikovně napoví, jak postupovat dál. V případě, že nevíte kudy kam, postačí tedy zmáčknout dané tlačítko a vám se ihned zvýrazní ty objekty a předměty, se kterými lze interaktivně pracovat. Tato šikovná nápověda tak v případě potřeby umožní doslova proplout všemi hádankami a rébusy za několik málo minut, což je samozřejmě pro náročného hráče škoda.

Voda, vítr, oheň
Ve hře sice nikam plavat nebudete, ani se pro něco potápět. Budete se však velmi často brodit potokem horských pramenů či si vyzkoušíte i nějakou tu vodní skluzavku, plnou rezavých překážek a ostrých nástrah.
Oheň je v tomto Tomb Raiderovi poměrně důležitým činitelem. Pomocí něj totiž ve hře eliminujete nepřátele, řešíte velmi často rébusy a plníte některé nepovinné výzvy.
Vítr resp. vichr podobně jako voda působí spíše jako ozdoba. A tak jistě uvítáte nějakou tu procházku v něm, při které si díky pěkným efektům příjemně pokoukáte. Je pravda, že ho i několikrát využijete pro řešení nepříliš náročného rébusu.

Nepovinné hrobky
V průběhu hry narazíte na několik nepovinných hrobek, ve kterých budete mít možnost vyřešit jakýsi úkol/hádanku a dostat se tak k pokladu. Pokladem ve hře se však rozumí pouze zisk několika zkušenostních bodů, za které si budete moci vylepšit Lařiny dovednosti. Věřím, že hráči by raději uvítali herní bonusy typu alternativních oblečků, lepších zbraní atd. Bohužel, doba je jiná a vy si takovéto věci pořizujete za skutečné peníze pouze v DLC obsahu.

Herní doba
Herní doba se oficiálně pohybuje kolem 10 až 15 hodin. Záleží, jak moc budete chtít ostrov prozkoumat. Mě osobně hra pro jednoho hráče zabrala kolem 26 hodin. Herní dobu vám po dokončení kampaně prodlužuje možnost prozkoumávání ostrova a samozřejmě premiérově i přestřelkový multiplayer.

Proměna během hodiny
Hra je nastavena tak, že z nezkušené a dosti vážně raněné Lary se během jedné hodiny hraní stává profesionální stroj na zabíjení, který nemá nejmenší problém eliminovat vše, co se mu postaví do cesty. Toto může vést u daného typu hráčů po několika málo hodinách hraní k úpadku do lehkého stereotypu. Přeci jen dosavadní zkušení Tomb Raider hráči nejsou zvyklí na takovéto množství přestřelek.

Grafika, animace a hudba
Grafická stránka hry je velmi povedená. Ostrov je pokladnicí osetou všudy přítomných vraků a šrotu z dob všemožných válek a výprav lidské existence. Lidské postavy a volně pohybující se zvěř jsou velmi dobře zpracované a důvěryhodně zanimované. Hra má stylově čitelný rukopis, zejména exteriérové části ostrova, které svojí geometrií připomínají trochu svět ze Skyrim.

Multiplayer
Hra pro více hráčů je vydařená, herním pojetím však do Tomb Raidera příliš nezapadá. Možnost čtyř herních režimů, ve kterých se utkají trosečníci proti záporákům vždy maximálně ve třech kolech, skýtá klasiku jako je Team Deathmatch, či trochu více Tomb Raiderovský Cry for help atp. Přestřelkový systém funguje jako přetlačovaná, čemuž napomáhá zejména design úrovní a nastavená pravidla. Jednotlivé nepříliš rozsáhlé arény vám zpestří možnost nastražit na soupeře past či spustit vichřici. Z hlediska herního pojetí se sofistikovanost hry pro více hráčů snaží nezkušeného hráče minimálně frustrovat herním nezdarem. Snahu udržet hráče ve hře zajišťuje levelovací systém, a s ním spojená možnost zakupování si vylepšení či odemykání postav, mezi které patří samozřejmně i Lara.

Resumé
Proměna Lary Croft se vydařila. Ve hře přišla sice trochu rychleji, než mnozí z nás možná očekávali, nešlo však říct, že by nějak stereotypně nudila. Abstraktní systém vylepšování dovedností a zbroje funguje velmi dobře, jelikož motivuje k prozkoumávání mnoha lokalit tajemného ostrova. Hru však trochu kazí poměrně nízká obtížnost, nadsazené hollywoodské scény a s tím i spojená jistá míra nelogičností.

Finální verdikt - 8/10 (velmi dobrá)
Grafika 9/10 (na hru, která je vyvíjená pro konzoli z roku 2005 vypadá neuvěřitelně, postavy a prostředí mají líbivý čitelný rukopis)
Hratelnost 7/10 (vydařené herní mechanizmy kazí jednoduchá obtížnost, jistá míra abstrakce vylepšování, nepopulárně populární QTE a zbytečně rušící cutscény)