Resident Evil 6 pod drobnohledem

16. října 2012 v 20:07 | Willy |  Filmy, hry mimo TR

Resident Evil 6 (dále už jen RE6) je letošní asi nejvíce rozporuplnou hrou. Spousta recenzí z celého světa se totiž rozchází ve finální známce. Hra dostala neuvěřitelně nízkých 4/10 i poměrně slušných 7/10 což jsou velice kontrastní čísla. Záleží však, jak známku chápeme, pro někoho je 5/10 špatná hra, pro někoho 5/10 průměrná hra. V ČR bych viděl známku u většiny recenzí 7/10 jako označení průměrné hry, a 5/10 jako označení hry špatné. Pokud vás zajímají moje dojmy, poznámky a vůbec jak obstál RE6 v mém hodnocení? Čtěte celý článek :-)


Poměrně velký kontrast hry lze spatřovat jak v jistých kladech, tak i záporech. Příběh je rozdělen do čtyř kampaní, přičemž tři se odehrávají vždy s dvojicí postav. Hráč by se měl připravit na poměrně velkou jízdu, protože dokončit je zabere zhruba 28 hodin hraní. RE6 lze jako předešlý díl hrát s kamarádem kooperativně ve dvojici a to buď na rozdělené obrazovce, nebo online, každý hezky ve svém pařanském kutlochu.

Spustíte li RE6 a volíte novou hru, tak první v pořadí se nabízí kampaň za Leona a jeho parťačku Helenu. Zpočátku je hraní velmi náročné, hráč si musí zvyknout na velké množství všudypřítomných zombie, které zamířit není zrovna dvakrát snadné, protože nemrtví s sebou neustále nekontrolovaně ošívají, překvapivě často sprintují a skáčou asi jako žáby. Vzhledem k tomu, že se stále něco děje, nemáte čas se pořádně ani zorientovat. Uvedu li příklad, vystoupil jsem z podzemky, na ulici vidím hotové peklo. Hořící auta, všude kolem nepořádek a chaos, pobíhající zombie pojídají lidi za živa, no prostě nádhera. Vše má ten správný apokalyptický nádech. Nikdo si mě moc nevšímá a ta se tedy pouštím do akce. Pomocí pistole se snažím vystřílet všechny ty zlověstné potvory. Když už to vypadá, že jsem vyhrál, a chystám se prohledat každičký kout, abych našel nějaké ty náboje, nebo třeba bonusový erb, překvapí mě z dálky nekontrolovaně jedoucí autobus (dále sanitka, osobní auto, motorka, či metro), v tuto chvíli se kamera uchytne na jedoucí předmět a způsobí naprostý chaos. Vám nezbývá nic jiného než běžet někam pryč a doufat, že nenarazíte do nějaké překážky (samozřejmě že narazíte). Dobrá jednou, dvakrát tuto animaci na navození atmosféry snesete. Bohužel ale, hra je takovýmito akčními scenériemi naprosto prošitá, a vám nezbude nic jiného, než si prostě zvyknout. Neustále měnící se prostředí je na denním pořádku hry. Není tedy nic nevídaného, když vás dějství kampaně zavede do univerzitního kampusu, zabarikádovaného kostela, tajných podzemních laboratoří, jeskyní, dolů, hrobky, osobního letadla a asijského velkoměsta. Každé prostředí projdete zhruba za půl druhé hodiny, vše navíc působí velmi koridorově a díky soustavnému přerušování quck-time eventy a videosekvencemi i rušivě. Toto podtrhují situace, kdy musíte před něčím prchat směrem do obrazovky. Hra za Leona a Helenu i přes výše uvedené negace často připomíná mix předchozích RE her, zejména první a druhý díl. V roli hrdinky máte pocit, jako by byl váš parťák Leon zkušený průvodce, který ví jak řešit problémy improvizací, což dělá rozhodně dobrý dojem.


Hra za Chrise a Pierse připomíná akční hru Gear of Wars. Tato kampaň má svižný příběh, pestré hudební zabarvení a hordy zmutovaných nepřátel. Velmi zajímavá je mise, kde naháníte neviditelného hada. Nejen had nebo monstrózní obr, vašim úhlavním nepřítelem jsou dobře ozbrojené mutace Javo, které po svém zabití velmi často vyprodukují nějakou tu potvoru. Tito nepřátelé se umí v mnoha částech hry poměrně rychle respawnovat, tudíž značně potrápit. Co se dopravních prostředků týče, zajezdíte si koridorovou silnicí ve vojenském hummeru či zalétáte v okolí letadlové lodi bojovým letadlem.


Hra za Jake a Sherry je částečně ve stylu jakoby stealth akce. V této misi vás soustavně napadají již zmíněné mutace typu Javo, které se často přeměňují a umí velmi dobře cíleně střílet. Hnacím motorem je neustálý útěk před neodbytným Ustanakem (něco jako Nemesis), který vás velmi často dokáže překvapit. Velkou nevýhodou této kampaně hry je absence stealth přikrádajících prvků a potřebné mapy. Hru se vám vývojáři pokusí zpestřit možností, zajezdit si "tunelově" na sněžném skútrů nebo silniční motorce.


Poslední hra, která je dostupná až po odehrání třech předešlých kampaní, vám zpřístupní špiónku Adu Wong. Čeká vás sice krátká avšak velmi vydařená mise, ve které velmi často zapojíte závity šedé kůry mozkové. Nepříliš mnoho, avšak několik hlavolamů vás jistě zaměstná, dostanete také odpovědí na spousty dosavadních otázek tohoto dílu a utkáte se, se zajímavým závěrečným bosem. Ada se potýká jako jediná se všema typy nepřátel. Mezi její arzenál patří tradičně kuš, která je velmi účinná svojí tichostí a několik střelných zbraní. Hra velmi často připomene svojí atmosférou původní RE hry. V závěru se také proletíte v koridoru apokalyptického města ozbrojeným vrtulníkem.


Příběh hry je paralelní, což zpestřují někteří bosové hry, jež jsou tak eliminovány vícekrát, tj. pokaždé s jiným týmem ve vámi zvolené kampani. Často vás pak potěší setkání se starými dobrými známými, kteří mají jinou cestu, jiný osud. Uvedu li příklad, tak za Jake a Sherry budete prchat před útočícím vrtulníkem do té doby, než se o něj postará Ada. Z tohoto je tedy patrné, že za Adu si onen vrtulník budete muset zničit sami.

Doposud se dalo říci, že vše znělo tak nějak pozitivně, ptáte se tedy, v čem je onen zakopaný pes? Dobře, začněme tedy. Ve hře vás budou často obtěžovat uzavřené arény, ve kterých se na vás povalí neustále respawnované zombie a jejich mutace. Vše ukončí většinou až naskriptovaná cutscéna, vyřešení jednoduchého "hlavolamu" (úkolu) nebo vaše smrt a po několika nezdarech patrně i rozčarování frustrací. Soustavné quck-time eventy při hře výrazně ruší, častokrát se utkáte s bosem, kterého porazíte skrze interaktivní animaci, což hru značně omezuje a snižuje kreativitu hraní. Neustálá cesta vpřed, kde jedno prostředí nahradí prostředí druhé, a další vás tak uvede do pocitu, že se vám do rukou dostal prázdný nafouknutý balónek. Častokrát uděláte několik holých kroků, které přeruší animace a takto dále a dále.

Ovládání hry působí trochu neohrabaně. Hlavní hrdina sice může chodit se zamířenou zbraní, či jí za pohybu nabíjet, to však vyruší již zmíněná rychlost pohybu všudypřítomných potvor, jejich časté respawnování a přečíslení. Po několika minutách hry si prostě musíte zvykat na chaos a frustraci. Nejčastěji za Chrise a Jake je tu možnost pravidelně využívat "naskriptovaný" kryt (ne všechny kryty jsou skutečnými kryty XD). To však s následnou střelbou je asi největším zlem hry. Složité a trochu nedoladěné ovládání má za následek místo přikrčení se za krytem jeho přeskočení, složitost vykývnutí z pozakrytu netřeba komentovat. Vývojáři tedy sice odstranili některé nedostatky, avšak nadělali nové. Za vylepšení lze považovat oddělené tlačítko pro interakci a sbírání předmětu, kdy v předešlých hrách muselo postačit tuším jen jedno společné.

Ve hře sbíráte emblémy, za které odemykáte bonusy ve formě událostních textů a otáčejících se figurek. Možnost rozšiřovat a zdokonalovat své dovednosti je možné zakoupením patřičného vylepšení za získané body. Slot pro tyto vylepšení pojme tři dovednosti a lze je obměňovat vždy na začátku každé další kapitoly. Body pro vylepšování jsou vám přidělovány na základě vašeho ohodnocení z jednotlivých kapitol. Za dovednosti či výhody lze považovat lepší účinnost zbraně, silnější fyzický útok, rychlejší regeneraci energie či výskyt potřebných předmětů jako je např. konkrétní typ nábojů a mnohé další. Nečekejte však, že tyto výhody budete mít odemknuté a zakoupené v plné své kráse po několika málo hodinách hraní.

Co se týče zbraní, tak ty jsou ve hře dány a nelze je nějak měnit. Vývojáři prostě chtějí, abyste jejich hru hráli přesně podle nich. Chris s Piersem jsou v základu vybaveni účinnějšími zbraněmi, než dvojice Leon a Helena nebo Jake a Sherry. Postupem hry však nacházíte se všema charaktery trochu silnější střelné zbraně, které nelze přehlédnout. Ty jsou však nezbytně nutné k tomu, abyste se vypořádali se za rohem číhajícím bosem či nějakým silnějším padouchem. Tato skutečnost se tak stane pravidelnou předvídatelností blížících se nesnází. Poměrně značný problém jsou náboje, těch totiž není moc a často na normální a vyšší obtížnosti jednoduše chybí. Naštěstí je ve hře možnost pokračovat od posledního checkpointu, tudíž se dá něco málo udělat úsporněji.

Bonusové hry, které na vás čekají, jsou Agent hunter mod, kde se ocitáte v roli záškodnické zombie. Vůbec poprvé si tak můžete vyzkoušet, jaké to je bojovat s takovýmto charakterem proti živým hrdinům. Dalším režimem je klasický Mercenaries mod, ve kterém se utkáte na časový limit v aréně s neustále valící se hordou nepřátel. K dispozici jsou však pouze tři mapy, je tedy patrné, že zbylé bude třeba odemknout pomocí DLC plateb. Možnost vylepšování je tu také, avšak není kompatibilní s příběhovou kampaní, tudíž musíte začít od úplné nuly. Myslím, že vše potřebné jsme si již řekli, nyní je čas hodnotit.


Grafika: 7/10 = slušná
Postavy a jejich animace vypadají velmi dobře, na dnešní dobu však některé kulisy jsou až moc nápadné, texturování trochu nevyvážené

Hratelnost: 4/10 = lehce podprůměrná
Soustavné přežívání v aréně, neustále quit-time eventy, hordy neskutečně rychlých zombie a krkolomné ovládání

Životnost: 10/10 = excelentní
Hledání erbů, systém vylepšování, velká porce herního obsahu, možnost co-op a mnohé další

Sečteno podtrženo: 7/10 = slušná
Verdikt: Pokračování, které dokáže překvapit i zabavit. Plynulost hraní však ruší současné pojetí hry, které spíše připomíná interaktivní film. Za dokončení hra rozhodně stojí, hitem se však asi nestane.


Stupnice hodnocení:
10/10 = Excelentní
9/10 = Výborná
8/10 = Velmi dobrá
7/10 = Slušná
6/10 = Lehce nadprůměrná
5/10 = Průměrná
4/10 = Lehce podprůměrná
3/10 = Slabá
2/10 = Velmi slabá
1/10 = Špatná
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama