Alan Wake - moje recenze

14. července 2010 v 22:25 | Willy |  Filmy, hry mimo TR
AW1
Jak dopadl pět let vyvíjený, neustále zmiňovaný a dychtivě očekávaný hororový titul od studia Remedy (Max Payne) Alan Wake?

Alan Wake je hororový psychothriller odehrávající se v Americkém městečku Bright Falls ve státě Washington. Alan jakožto úspěšný spisovatel hororových románů již dva roky nenapsal ani čárečku a tak se vydá spolu se svojí ženou na relaxační dovolenou kde má načerpat nových nápadů. Vše se ale mění v okamžik kdy jeho žena záhadně zmizí.

Hlavní hrdina putuje po okolí Bright Falls a čelí temným silám zla. Zde bych zmínil, že hlavním lákadlem hry je velmi zdařilá temná atmosféra, která vás opravdu pohltí. Alanova jediná možnost jak přežít je světlo a střelná zbraň. Alan musí čelit zlým a velmi rychle pohybujícím se démonům temna jenž nesou podobu místního obyvatelstva. Světlo ve třech typech svítilen o různé intenzitě, zápalné světlice, světlicomet, granáty, revolver a brokovnice jsou Alanovou jedinou nadějí, k tomu mu sem tam pomůže nějaký ten místní obyvatel. Pokud se chcete vypořádat s padouchy, musíte si na ně nejprve pěkně posvítit dokud z nich nevysajete všechnu tu temnou sílu a pak je můžete teprve rozstřelit. Nevýhodou ve hře je to, že nepřátele útočí vždy v přesile a vždy vás obklíčí, nezbývá vám tedy nic jiného než se pořádně ohánět. Bohužel svítilna kterou Alan používá a zbraň se musí dobíjet, je tedy jasné že musíte sbírat jak baterie tak i náboje. Ve hře vám mimo haldy nepřátel zkříží cestu také sem tam nějaký ten (mini) hlavolam. Většinou se ale jedná jen o doběhnutí někam za roh a stisknutí tlačítka či odsunutí nějakého nákladu nebo přeskočení propasti (proto mini). Dalším zlem které na vás bude útočit jsou nálety hejna ptáků a létající předměty všeho druhu. Nemůžete se tedy divit když na vás "pán temna" (nebo paní XD) sesílá pračky, ledničky, pneumatiky, dřevěné prkna, automobily a další kolem povalující se věci. Jediné co můžete v onen okamžik dělat je schovat se, uhýbat, utíkat a nebo pokavaď máte dost baterií tak si na tyto očarované vznášející se předměty pořádně posvítit. Když se vám povede těmto předmětům uniknout, nebo i třeba skupině padouchů (málo pravděpodobné XD), tak vás pak určitě potěší zářící lampa, ta totiž Alanovi doplní energii a checkpointne jeho aktuální pozici ve hře. Co se výčtu Alanových schopností týče, tak hlavní hrdina umí úhybný manévr, sprintovat po krátkou dobu a skočit (zamířit svítilnou a zbraní je samozřejmost). Nevýhodou je, že když vám dojdou náboje, nemůžete provést žádný bojový chvat či alespoň nějaký ten obraný kop. Ve hře je ale také možnost ovládat dopravní prostředky, narazíte li tedy na nějaké to autíčko můžete se v něm i povozit či s ním přejet pár zlounů. Nevýhodou ale je, že tato vymoženost je vám umožněna jen je li to naspáno ve scénáři hry. Často jsou pak bohužel auta které najdete jen kvalitně zpracované makety.
Hra je jako celek rozdělena do 6ti samostatných kapitol (podobně jako v Alone in the Dark), ty jsou pak rozloženy do 14ti levelů. Herní doba se pohybuje kolem 10ti hodin přičemž máte na výběr ze několika typů obtížnosti. Tyto veškeré faktory nasvědčují tomu že Alan Wake by mohl být hit, což se i od mnohých z nás očekávalo.
Bohužel asi vás zklamu ale hra je spíše průměrný titul. Alan Wake je tuneloidní 3rd. person akce. Ve hře máte co se hratelnosti týče jediný úkol, jít kupředu kde vás nečekaně obklíčí několik nepřátel, ty pak pokavaď máte náboje postřílíte (pokavaď ne, vrátíte se přes půlku levelu zpět někam náboje najít či musíte prostě nějak nepřátele proběhnout), sem tam narazíte na jednoduchý hlavolam, vyřešíte ho, postřílíte další skupinu nepřátel, dojdete pod lampu kde doplníte život a celý cyklus se opakuje stále dokola. Finále či nějakého bose na kterého by platila rozlišná herní taktika neočekávejte. Herní styl by se dal zpestřit třeba sbíráním nějakých předmětů ale Alan ve hře sbírá jen bezvýznamné termosky s kafem a útržky stránek které vám chcete li předčítá a tudíž kompletuje poněkud chaoticky zašmodrchaný příběh.
Hratelnost je značně nevyvážená. Jednou narazíte na několik po sobě jdoucích záchytných bodů které téměř nepotřebujete, rovněž jako zásoby nábojů atd., jindy pro změnu prostě trpíte, Alan totiž může nést jen omezený počet nábojů, světlic, granátů, baterií atd. Šetření těchto předmětů navíc nemá cenu, jelikož na začátku nové kapitoly začínáte od nuly. Radost z postupu vám tedy může dělat jen postup příběhem který ale je skutečně napínavě povedený.
Ovládání postavy působí trochu nedoladěno, takže podobně jako u hry AVATAR THE GAME pod vámi podlaha prostě klouže, navíc nepřátelé útočí z přečíslení ze všech stran a jsou opravdu rychlí, takže zamířit je není zpočátku dvakrát tak snadné.
Grafická stránka hry je poměrně zdařilá. Ve hře je opravdu velké množství CGI animací které postupně průchodem hry vyprávějí záhadný příběh. Postavy jsou detailní a líbivé, prostředí se skládá z všemožných domů (různé stodoly, obytný domy, kostely,motely, léčebna, benzínové stanice, továrny, atd.) přičemž každý vypadá trochu jinak. Jejich interiéry jsou také velmi bohaté a rozdílné. Velmi dobře jsou zpracovány i dopravní prostředky (mnoho typů aut), stromy a všemožné porosty. Krajina je spíše stylová než reálná, tím je myšleno, že většina kopců a hor mají špičatý tvar. Textury ve hře jsou tvořeny spíše střední kvalitou detailnosti. Trochu je vidět texturová disbalance (např. detailní textury obličeje, méně detailní textury vlasů) na kterou jsou ale ve většině případů konzoloví hráči zvyklí. Je škoda že velmi dobře zpracovaný svět hry nevyužívá herního potenciálu, např. detailně zpracovaným domem jen bezmyšlenkovitě projdete a málo kdy se k již prošlé lokalitě vrátíte.
Zvuková stránka hry je vydařená. Během hry vás doprovází velmi hodící se hudba včetně několika zdařilých skladeb od známých hudebních skupin. Kvalitní a rozsáhlý dabing postav působí v celku velmi přesvědčivě, bohužel jen zvukové efekty nepřátel jsou trochu stereotypní tím, že se ve hře velmi často opakují.

Moje hodnocení:
Grafika - 8/10 (propracovaný temný svět, místy slabé textury)
Hratelnost - 5/10 (nevyvážená obtížnost, málo prvků hry)
Životnost - 5/10 (dokončit kvůli příběhu hry a dost)
X-faktor - 6/10 (stereotypní tuneloid s výtečnou hororovou atmosférou a zdařilým příběhem)
Sečteno a podtrženo - 6/10
Verdikt: Alan Wake by měl být spíše film než hra, tak totiž i působí. Stereotypní nepříliš propracovaná hratelnost nezaujme, jediné co vás požene kupředu je příběh. Pět let vývoje s tématem jako hrom nevyužívá svého potenciálu pro hru. Alan Wake nesplnil to co bylo očekáváno, tento titul se tváří jako průměrná hra s výbornou hororovou atmosférou a zajímavým příběhem (bohužel neukončeným).
AW2
Alan Wake putuje po Bright Falls aby odhalil záhadu ohledně zmizení jeho ženy.
AW3