TRL (recenze)

16. března 2008 v 13:05 | Willy |  TR Legend
Tomb Raider Legend
Moje minirecenze
Po mírném zklamání z předchozího dílu se Lara několik let neukázala a vše nasvědčovalo tomu že Egypt v TR-TRL pro ní nebyl zdaleka takovou smrtí jako TR-AOD. Skutečnost byla poněkud jiná, žádná smrt, ta přišla maximálně tak pro vývojáře ve studiu Core, ti totiž museli předat svoje práva na Laru a její dobrodružství tvůrcům skvělé série Soul Reaver a to studiu Crystal Dynamic(CD). Po oficiálním oznámení od Eidos že CD vyvíjí nového TR snad neexistovalo fandy který by se prostě netěšil na nový díl této série, i když vývojáři nechali nás fanoušky pěkně dlouho čekat a tak nám nezbývalo nic jiného než jen doufat že si s tím dají fakt práci a že to myslí s TR opravdu vážně. Obrázek po obrázku který se objevovali na internetu či v magazínech nám čím dál tím více poodhalovaly tajemství jenž skrýval nový projekt nesoucí název TR - Legend. Koncem května roku 2006 nám hra konečně vyšla a tak si pojďme říct jak to vše dopadlo. Především bych chtěl vývojáře pochválit protože nová hra vyšla jak pro PS2 tak i pro PC, dále pro XBOX 360, XBOX, PSP, pak ještě v podobě miniher na různé ruční konzole či telefony zkrátka na vše na čem se dá hrát. Nový díl jak jsme již z mnoha obrázků mohli vidět vypadá po grafické stránce fakt skvěle ovšem kde začít, no myslím že je to jasné a to u Lary samotné protože ta prodělala tolik změn že pro někoho už ani jako Lara nevypadá. Co se oblečení týče tak to hlavní postava změnila, hlavně tedy její modré tílko nahradilo krátké tričko pískové barvy jinak jak je již zvykem v tomto díle se budou obleky měnit postupem do dalších lokací hry. Její cop je nyní nahrazen culíkem. Lařin obličej je fakt skvěle vypracovaný kupříkladu její oči mrkají, obličej mění velmi dobře výrazy. Velmi zajímavou změnou je když se třeba někde touláte, Lara se ušpiní, ovšem skočíte li do vody bude pro změnu opět zase čistá a samozřejmě i mokrá, voda z ní bude stékat a postupně osychat, to je poznat i na její kůži když postupně ztrácí lesk, či na oděvu který nám pozvolna bledne a světlá. Co se animací týče tak ty jsou opravdu famózní poněvadž Lařin pohyb působí dosti ladně, plynule rozmanitě a reálně, no co jiného než krása pohledět. Co se pohybových dovedností týče tak ty má hlavní hrdinka na úrovni světových gymnastek takže například série přemetů, rondátů a salt pro ní není problém a to nemluvně když s ní vlezete na hrazdu, to nebudete věřit svým očím co vše vám tam ukáže. Co se arzenálu zbraní týče dobrou zprávou je že se zde vrací Lařiny duální pistole, je zde k dispozici puška, samopal ve dvojím provedení, úplnou novinkou jsou granáty které můžete po svých nepřátelích házet. Řešení zdraví je zde poupraveno takže už sebou nenosíte hafec lékárniček ale jen maximálně tři ovšem ničeho se nebojte, protože objeví li se nějaký ten strejda tak ho prostě sundáte a lékárnička je na světě. Lařin arzenál vůbec působí jako arzenál Jamese Bonda tudíž do její výbavy patří jak se již zmínil baterka která se sama dobíjí velmi dobře posvítí ve tmavých prostorech, dalekohled který vám analyzuje složení okolí, magnetická kotva která slouží ke snadnému překonání propastí, již zmíněné zbraně, lékárničky a PDA. Inventář je zde nahrazen takzvaným křížkem funkcí který je umístěn v levém dolním rohu obrazovky, jeho obsah zahrnuje lékárničky, zbraně dalekohled, svítící baterku. Do hry je také začleněna jízda na motorce ale ta je skutečně dosti jednotvárná a poměrně i bohužel nudná. Co se příběhu týče ten je velmi propracovaný. Lara zde pátrá po artefaktech pomocích kterých by dokázala otevřít cestu ke své zmizelé mamince a tudíž se tedy podíváte do Bolivie, Peru, Japonska, Ghany, Kazachstánu, Anglie a Nepálu, vše vám zpříjemní její přátelé na drátě (Alister, Zip) se kterýma si v průběhu hry povídá, sem tam vá dají i užitečnou radu. Ovládání hry je zde úplně jiné jelikož hra je postavena na zcela jiném enginu než tomu bývávalo což má za následek například to že zde už nebudete počítat kroky ke překonání propasti, nejsou zde žádné neviditelné čtverce po kterých se hýbete ty jsou nyní minulostí. Ovládání je spíše arkádové tudíž celkem snadné i pro úplného začátečníka což beru jako pozitivu. Novinkou je také způsob likvidování nepřátel kdy můžete skočit pěkně na panáčka zezadu a následovaným saltem vzad se kochat ve zpomaleném čase jak do něj Lara pálí, fakt nádhera. Za zmínku zde stojí i interaktivita prostředí, ta je opravdu povedená. Kupříkladu narazíte li na balvan a kopnete do něj začne se valit onom směrem, můžete rozstřelit třeba světlo či kotvou přitáhnout a odkopnout na nepřátele, atd… Co se hratelnosti s životností týče ta je zvládnutá opravdu brilantně hádanky ve hře jsou doslova precizní a logické což je velmi chvályhodné k tomu všemu je vše zpestřeno hledáním různých sošek a artefaktů, za zmínku stojí také sídlo Croftů které můžete důkladně prozkoumat a odkrýt tak spousta tajemství, například zde můžete navštívit i Lařin šatník a zkoušet si oblečky které nahráváte. Ve hře je opravdu nesčetná spousta bonusů například time triály takže je zde skutečně co nahrávat. O vše se postará opravdu nádherná hudba která vás doprovází po celou hru. Za zmínku stojí ještě PC verze která nabízí dvojí grafické zobrazení což znamená že můžete hru přepnout do režimu NEX-GEN (textury nové generace) který působí sice na první pohled velmi pohledně ovšem s verzí pro XBOX 360 se nemůže vůbec rovnat jelikož chybovost tohoto módu je doslova katastrofální, některé chyby se nakonec dají opravit nainstalováním opravného patche ale žádnou slávu nečekejte. Jediné co mne tak asi napadá je to že tento režim asi nebyl pro PC původně ani plánován ale nakonec byl s vývojem verze pro XBOX 360 narychlo splácán.
Moje hodnocení:
- Grafika - 10/10 (opravdu nádherná)
- Hratelnost - 10/10 (povedená změna která se vyplatila)
- Životnost - 10/10 (nesčetné množství bonusů jí jistí)
- X-faktor - 10/10 (halo efekt na té nejvyšší úrovni)
Sečteno podtrženo - 10/10
Verdikt: pro někoho může být trochu problém skousnout onen nový herní model i přesto musím konstatovat že Lara se vrátila ve velkém stylu který je příjemným překvapením. Pravdou je že pár chybek tu sice je ale to nemění nic na tom že tahle hra je prostě pecka.